torsdag 8 februari 2018

Nystart av bloggen 2018

Har med åren glömt av att jag startade denna blogg!

Livet i form av familj, företagande  och massor av annat har tagit fokus från mig och inte tänkt så jätte mycket på ekonomin och Aktier.

Hmm gick det helt åt skogen då? Nej absolut inte jag har fortsatt att få ordning på ekonomin och haft ett överskott varje år.  Inga stora förmögenheter än, men fortsatt att investerat i aktier.

Dock ska sägas att portföljen har växt både i kapital och antal innehav och jag  har senaste tiden vid flertalet tillfälle ställt mig själv frågan vad jag tänkte vid vissa inköp. Jag har helt enkelt köpt ganska impulsivt och visst läst lite om bolagen innan och några inlägg från bloggare osv men verkligen inte gjort några större analyser. I ärlighetens namn har jag ingen struktur för hur jag analyserar och värderar bolagen innan köp och nu är det dax för mig att både lära mig mer om detta och framförallt hitta en struktur för det.

Temat för 2018 får blir att hitta ett sätt att strukturera mina analyser och värderingar. Då innebär det så klart att jag behöver lära mig massor undertiden. Genom att dokumentera mina antagande, analyser, lärdomar, felsteg osv här hoppas jag kunna tvinga mig själv att motivera befintliga innehav, nya köp osv direkt på bloggen och ha det som morot för att ta tag i det mer strukturerat och även kunna gå tillbaka för att förstå mig själv i vissa beslut.


Skulle det sedan bli så att några andra investering/ekonomi intresserade skulle hitta hit och hjälpa mig med kommentarer/feedback på om jag tänker rätt/fel och allt däremellan så kan det säkert bli helt fantastiska lärdomar och insikter.






 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar