fredag 9 februari 2018

Portfölj 2018-02-08


För att starta  översynen av portföljen så är en lämplig start att kolla på hur den ser ut i dag.

H&M var ett  större innehav bara ett par dagar sedan, valde att sälja 2/3 av innehavet tills jag har en bättre och tydligare syn på hur jag förhåller mig till dem. Vilket var bidragande orsak till att jag vill börja göra mer strukturerade och EGNA analyser av bolagen. För att helt enkelt kunna klara en ev nedgång på börsen som jag verkligen tror är på gång nu och då vill jag säkerställa att jag tror på alla innehav jag sitter med och har en EGEN tro och uppfattning om vad jag anser dem vara värda.

Har även sålt ett par andra aktier under senaste tiden som är helt ute och var så dåligt genomtänkta att vi bara låter det gå förbi som att det aldrig har hänt :-)
Bör noteras dock att det var affärer med mycket vinst, men också de affärer då jag insåg att jag var inne och handla akter som jag gjorde vid 1999-2001 stor uppsida men mycket lite substans. Skillnaden denna gången är att jag gick ur med fin vinst och en magkänsla som påminner om årskiftet 2000-2001.  Så slut med kortsiktiga affärer och tid att rusta sig för en härlig nergång 2018 då jag hoppas kunna fynda och stärka portföljen ordentligt.


Så här ser fördelningen ut:


Värdepapper% av portföljen
Apple21,73%
Handelsbanken12,41%
Fortum8,72%
Deere8,61%
H&M7,50%
Industrivärden C6,71%
Victoria Park Pref6,28%
Skanska B5,23%
Boston pizza4,52%
Castellum4,38%
Investor A4,28%
Walt disney4,26%
Ratos B3,41%
Starbuks1,29%
Fast. Balder B0,68%




Efter försäljningar så har jag en kassa motsvarande  13% av portföljens värde. 
Utöver detta har jag en "extra" kassa som är tänkt att investeras under 1-2 år ev mycket fortare vid en större nedgång. Den "extra" kassan motsvarar ca 40% av portföljens värde.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar